Az első fizikustábort a fizika fakultációra járó
diákokkal együtt terveztük meg. Az alapgondolat egy iskolai tanórán
vetődött fel. Fülledt, nyár eleji nap volt, mindenki a szabadba
kívánkozott már. Végiggondoltuk, hogy milyen sok érdekes kísérletet
lehetne elvégezni a szabadban, és hogy jó lenne már a gyakorlatban is
alkalmazni matematikai, fizikai ismereteinket. Még az sem riasztotta el
a diákjaimat, hogy napi 4-5 órás elméleti foglalkozást is emlegettem a
kísérletek mellett. Egyre több jó ötlet hangzott el, és amikor feltettem
a kérdést, hogy ki jönne el szívesen, akkor mindenki jelentkezett.
A diákok lelkesedése végig meghatározó volt. Sajátjuknak érezték a
tábort, és annak sikeréért ettől kezdve mindenki odaadóan dolgozott. A
helyszín megválasztásakor törekedtünk arra, hogy szép természeti
környezetben, a lakott településektől távol legyünk. Végül egy magányos
erdei tanyát választottunk, az Orfű közeli nyugalmas Képespusztát.
Táborhelyünk elzártsága, valamint a szükséges eszközök odaszállítása
behatárolta az odautazásunk módját is: csak busszal vagy gépkocsival
lehetett megoldani. Egy szülő felajánlotta, hogy kisbuszával segít az
odajutásban, sőt utána is, iskolánk alapítványa pedig az utazási
költséget vállalta magára. Ezek a megoldások mutatják, hogy ilyen
szervezéseknél fontos az iskola és a szülők jó kapcsolata a sikerhez.
A háromnapos táborban a hangsúly a közös illetve csoportokban végzett
elméleti, illetve gyakorlati feladatok megoldásán volt, de a programban
emellett természetesen szerepeltek játékos feladatok, kirándulások,
valamint játékkészítés is, aminek keretében a diákok pörgettyűs elven
működő népi fajátékot készítettek.
A diákok számos érdekes és tanulságos kísérletet végeztek, mint például
léggömb átbökése kötőtűvel, sűrűség mérése, nehézségi gyorsulás
meghatározása. Ezek 3 fős csapatokban, a szabadban zajlottak. A kemény,
szakmai jellegű munkát, amely komoly akaratot, valamint odaadó
hozzáállást igényelt mindenkitől, a megérdemelt pihenés, kikapcsolódás
követte.
Szerencsésnek mondhatom magam, hogy olyan diákokkal dolgozhattam együtt,
akik lelkesedéssel és lelkiismeretesen végezték el a számukra kitűzött
feladatokat. A velünk végig együttlévő kísérő felnőtt is elismerően
nyilatkozott a résztvevők munkájáról. Az utolsó napon a következőket
mondta:
"Nem hittem volna, hogy ezek a diákok szó nélkül
elvégzik ezt a munkát, hogy elég volt kiadni a feladatokat, és csinálták
maguktól."
Hazajövetelünk után a kirándulás során szerzett
élményeinket még sokáig emlegettük. A következő tanévben a fizika
fakultációsok már magától értetődően kérdezték: "Mi mikor és hova fogunk
menni a fizikustábor keretében?" Természetesen számukra is megszerveztük
az elmúlt évben, ekkor már Balatonlellén. Kellemesen tapasztaltam, hogy
ők sem akartak lemaradni: teljesítményük és hozzáállásuk ugyanolyan
volt, mint elődeiké.
Az ilyen jellegű többlettevékenységeknek megvan a hozama. Ezekben a
táborban résztvevők közül több diák végzett fizikai nemzetközi
versenyeken az első három hely valamelyikén a sok megyei és országos
versenyen elért kiemelkedő helyezések mellett. Igen jól szerepeltek
országos viszonylatban a felvételiken, és sikeresen végzik a felső
oktatási intézményekben tanulmányaikat.
Kispál István
fizika tanár
Dunaújváros, 2003. március 21.
Résztvevők: Buza Krisztián, Gyöngyösi Péter,
Hanuszka Zsolt, Jakus Csaba, Katona Richárd, Kispál István tanár úr,
Nyáradi Anna, Polkovnyikov Dávid, Rombauer Áron, Török Bálint, Vadász
Tamás, Varga Tamás, Vörös Anna
Képek megtekintése a
2001-es, első fizikustáborról