|
Kiváló szakvezető tanárom volt Kocsis Vilmos személyében a JATE-n, neki mindene volt a kísérletezés. Ő indított el a fizika tanításának, megszerettetésének azon a rögös útján, hogy amit csak lehet mutassunk meg a diákjainknak. A pályám elején - akárcsak napjainkban is - a fizika szertárak ellátottsága igencsak szerény volt. Ezért készítettem légpárnás sínt, elektromos demonstrációs órát, út-idő grafikon rajzolót, stb., amelyekkel még többet lehetett kísérletezni, mérni. A számítógépek megjelenése után, a tanítás mellett a matematika és fizika oktatásában használható szoftvereket készítettem. Az ekkor írt programjaim közül fizikából a "Hullámok", a "Hullámoptika, sugároptika", matematikából a "Függvényábrázolás", illetve a "Függvénytranszformáció" szoftvereimet a minisztérium alkalmasnak találta „Az ifjúsági szakképzési világbanki program”-ban résztvevő iskolák eszközfejlesztéséhez, valamint kiállította a baseli oktatási eszközök világkiállításán is. A fizika jellegű szoftvereimet kiállítottam a Fizikatanári Ankétokon ahol magas szakmai elismerésekben részesítették őket, akárcsak a 2005-ös Ankéton tartott műhelyfoglalkozásomat az internetes oktatásról. Az iskolámban készített, érdekesebbnek tartott kísérleteinket, eszközeinket -például a saját készítésű Wilson-féle ködkamránkkal sikeresen elvégzett Rutherford kísérlet- publikáltam a "Atomphysical and other Experiments in Szechenyi Istvan Grammar School" oldalon. Az utóbbi 1-2 évben hazánkban is egyre több európai projektben vehettek részt a tanárok. Én az European Schoolnet "Celebrate" projektjének egyik magyar résztvevőjeként négy anyagot készítettem egy jól együttműködő kis csapat segítségével, az IKT jellegű tanítás szellemében magyar nyelven, amelyek angol fordítása is elkészült. Ezek megtekinthetőek a Celebrate magyar fejlesztői honlapján, ahonnan bárki szabadon használhatja ezeket a tananyagokat. Itt szeretnék köszönetet mondani családom minden tagjának hogy aktívan részt vett a digitális tananyagok elkészítésében. Vincze Istvánnak pedig az angol fordításért. Az általunk készített négy anyag: magyar nyelven angol nyelven Diákjaimmal is elkezdtünk LO-kat készíteni a fizika oktatásához, ezek a "Fizikai érdekességek" oldalon keresztül elérhetőek. A gyengébbekkel való foglalkozás mellett a fizika, informatika után jobban érdeklődő tanítványaimnak folyamatosan szakköröket, előkészítőket tartottam. Szakköröseim szinte minden évben szerepeltek a KÖMAL-ban a dicséretet kapottak között. Nagyrészt közülük kerültek ki a megyei fizika verseny első öt helyezettje is az elmúlt években. Tanítványaim közül többen országos (Öveges József Fizikaverseny, Öveges József Emlékverseny, Mikola Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny, fizika OKTV), illetve nemzetközi helyezéseket értek el fizikából, informatikából. Az Ifjú Kutatók Nemzetközi Konferenciáján a versenyzőim nyolc évben hét évben érmet kaptak, a 2004. évben ráadásul egyszerre ketten is. Az Ifjú Fizikusok Nemzetközi Versenyén pedig már többször előfordult, hogy az ötfős magyar csapat tagjaként két diákunk is ott volt - az általában szép eredményt elért - magyar válogatottban. De az Expo Science és a Life in the Universe versenyek nemzetközi döntőjén is képviselték iskolánkat diákjaim.
2005-ben, a legrangosabbnak számító fizikaversenyen, a
Nemzetközi Fizikai
Diákolimpián a tanítványaim közül Varjas Dániel bronzérmet kapott
a teljesítménye alapján. Ugyanebben a tanévben Ő lett az
Eötvös-verseny és a
Fizika OKTV III. kategóriájának is az első helyezettje. Az
Eötvös-versenyen a következő, 2005/2006-os tanévben újra Ő lett az
első helyezett! Ezekre a versenyekre nemcsak az iskolában, hanem kint a szabadban, jó hangulatú táborokban készülünk fel. 2006-ban már ötödik alkalommal szerveztem meg kollégáim segítségével a "Fizikustábort" a végzős, és a fizikából továbbtanuló diákok részére. Már a kisebbek is "reklamálták", hogy legyen nekik is ilyen táboruk. Így 2004-ben megszerveztem részükre is - Fábián István kollégámmal együtt - az első "Kis fizikusok táborát" sok-sok kísérlettel, amit természetesen nagyon élveztek. Természetesen az újabb évfolyamok is szívesen jönnek ezekbe a táborokba minden évben. A munkámnak ez a része legalább olyan fontos a mindennapokban, mint egy jól sikerült kísérleti eszköz, vagy egy LO. A diákjaim érdeklődése, öröme egy-egy sikernél, nekem is erőt ad a továbbiakhoz. |