Tanárok, diákok az európai oktatásért Publikáció
 
Honlap
Bemutatkozom
Munkáim
Eredményeim
Diákjaim díjai
Publikáció
Fizikustábor
Fizika Éve 2005
Hobbim
Kedvencek
Fényképgyűjtemény

 

Inter(net)aktív fizika a világhálón

Vajdasági képek

  -Dunaújvárosban, 2005. január 28-án 17 órakor, a Dunaújvárosi Főiskola
Kommunikációs Intézete konferenciatermében az érdeklődőknek

és a

- Székesfehérváron, 2005. március 14-én 11-13 óra között, a "48. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató"-n a kollégáknak

valamint a

- Vajdaságban Újvidéken, 2006. július 6-án az "Apáczai Nyári Akadémia 2006" konferencián

tartott előadásom vázlata.

  A "48. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató"-n
2. helyezésben részesítették előadásomat.

 

Dunaújvárosban, a Széchenyi István Gimnáziumban tanítok matematikát, fizikát, informatikát. A személyi számítógépek, majd az Internet megjelenésével, új kihívásokkal kellett szembenéznünk. Olyan ismeretszerzési lehetőség nyílt meg a tanulók előtt, amelyet ők irányíthatnak, és sokkal érdekesebb, mint az iskolai oktatás.

Az információs társadalom kezdeti szakasza Európában:
bullet

Amerikai kezdeményezés a K12, amely az Egyesült Államok és Kanada területén már 1997-re megteremtette az Internetes oktatás feltételeit. Napjainkra rengeteg rendszerezett, jó minőségű tananyag gyűlt össze, használatuk ingyenes.

bullet

1994. májusában Martin Bangemann vezetésével egy szakértői csoport jelentést tett közzé "Európa és a globális információs társadalom" címmel. Ebben olvasható:
"Az információs és telekommunikációs technikák fejlődése világszerte egy olyan új ipari forradalmat hoznak létre, amelyről már most látható, hogy jelentősége a klasszikus ipari forradaloméhoz hasonlítható". (Europe and … [1994])

bullet

Európai Bizottság 1995-ben adta ki a "Fehér Könyv az oktatásról és a képzésről" kiadványt, amelyben megjelöli a helyesnek vélt cselekvési irányokat.

bullet

a European Schoolnet (EUN) megalakulása, 1998-ban. Ennek a szervezetnek 2001-től Magyarország is tagja.

bullet

EUN programok:
bullet

eEurope 2002 akcióterv 2000

bullet

eLearning akciócsomag 2001
bullet

Celebrate (2001-2004)

bullet

eTwinning (2005- folyamatos)

A Celebrate projekt
bullet

A EUN harminc hónapos projektje

bullet

Magyarországot az Educatio KHT képviselte

bullet

A program az e-learning (digitális, internetes tanulás) fejlesztését célozta meg

bullet

Kétlépcsős:

Tananyagkészítés

Az elkészült anyagok tesztelése, fordítása

Részvételem a Celebrate projektben

15 éve írok programokat a fizika és a matematika tanításához. Eleinte egyedül készítettem ezeket. Az IKT stílusú segédeszközök készítése viszont már projekt munkát igényel, még akkor is, ha valaki a fizikában és az informatikában is jártas, például az LO-k angolra fordítását egy kollégám, Vincze István végezte nagy szakértelemmel.

A fizika tanításához négy LO-t készítettem a Celebrate projekt keretében. Mindegyik témája a hullámok és a hangtan:
bullet

Húrok hangja

bullet

Pálcák hangja

bullet

Állóhullámok

bullet

Doppler effektus

Az EUN eLearning Awards versenyén a „Húrok hangja” lett döntős, most ezt fogom bemutatni. A kitűzött célunk -az LO készítésekor- a húrokon kialakuló állóhullámok jellemzőinek bemutatása volt. A megszerzett ismeretek alkalmazását szintén célul tűztük ki, a jelenség felismerése és a problémamegoldás szintjén egyaránt.

Technikai eszközként a Digitalbrain szerkesztőjét, valamint a Macromédia flash szerkesztőjét használtam fel az alkotó munka során. Az LO-ban látható média elemek is saját munkánk eredménye.

Ezután az anyag felépítésének bemutatásáról volt szó. Javasolnám inkább a "Húrok hangja" megtekintését.

Magyarországon a húrok hangja a középiskolákban kötelező tananyag. Ezt az LO-t mind frontális, tanórán történő oktatáshoz, mind az otthoni önálló ismeretszerzéshez készítettük. Nagy várakozással készültem az első órámra, ahol alkalmaztam az általam írt LO-t. Örömmel töltött el, hogy lekötötte diákjaimat ez az IKT jellegű anyag, és az óra elérte a céljait. Külön öröm volt, amikor elmesélték, hogy otthon is többen újra használták, és még a család egy része is érdeklődéssel nézte végig a lapokat.

A Magyarországon készített munkák

A magyar tanárok által készített munkák anyanyelvünkön és angolul is elérhetőek a biológia, matematika, fizika, kémia témakörökben a Digitalbrain honlapján.

Feltétlenül meg kell említenem a Sulinet által működtetett, "Sulinet Digitális Tudásbázis" béta verzióját, amely már most is használható. Szinte minden tantárgyhoz tartalmaz már IKT alapú tananyagot, és a készítők széleskörű információgyűjteményt is elhelyeztek az aktuális témához.

Örömmel tölt el, amikor látom, hogy a magyar tanárok egyre türelmetlenebbül várják ezeket a kész tananyagokat, remélem többen hamarosan fel is fedezik ezeket az előbb említett helyeket, és egyre többen alkalmazzák is az itt található anyagokat.

Az alkalmazás technikai feltételei adottak, hiszen a város középiskoláinak többségében már használatba vették a "multimédiás zsúrkocsit és a bőröndöt", és néhány helyen működik a szintén  központilag biztosított "műholdas adatszórás" is.

Néhány további eLearning anyag a WEB-en

Az érdeklődőbbeknek javasolnám az alábbi hasznos linkeket, ahol bár már nem magyar nyelven, de szinte kimeríthetetlen mennyiségben találhatnak további érdekes anyagokat. Ezek nagy része könnyen használható a mi iskoláinkban is, hiszen az anyagokkal kapcsolatosan alapvető elvárás a kevés szöveg.
bullet

Learning Objects

bullet

Projektek, LO-k (EUN gyűjtemény)

bullet

Nobel oldal - játékok

bullet

Explorelearning

Az eLearning Awards döntősei, az IKT tágabb értelmezése

Az EUN versenykiírása a IKT alkalmazásáról szólt az iskolákban. Az 1021 projektből kilenc lett döntős. A Prágában tartott díjkiosztón mindenki röviden bemutatta a saját, illetve a témától függően az iskolája munkáját. Felejthetetlen élmény volt részemre, hogy mások hogyan alkalmazzák ezt az oly sokat emlegetett Információs és Kommunikációs Technológiát.

Így a végén röviden megemlítek néhányat közülük, hogy érzékeltethessem azt a sokrétűséget amire az IKT képessé tesz bennünket:
bullet

Egy WEB-es felszínű, digitális iskolai rendszer, amelyet a diákok, szülők, és az iskola egyaránt használ a saját elérési felszínén keresztül. A magyar oktatásügy hasonlót szeretne az iskolákban 2005. szeptemberétől.
MyHighcliffe

bullet

Az iskolában az "évfolyamok" (3éves kortól kezdve!), valamint egy sarkkutató hajó közötti együttműködésről szól a spanyol projekt.
Sotazero

bullet

A belgiumi iskolában - a bevándorlók gyermekeinél - az Internet adta lehet lehetőségeket alkalmazták a közös tevékenységen keresztül (digitális, média alapú újságkészítés) a beilleszkedési gondok csökkentésére; sikerrel.
De 1ste... De Beste!

bullet

A legmaradandóbb élményt az olaszok által bemutatott projekt jelentette. A kenyai gyerekekkel tartották az Interneten a kapcsolatot. Barátságok születtek, megismerték egymás kultúráját.
Nyandiwa calls Italy: Italy answers!

Zárógondolat

A kíváncsiság hajtott, hogy részt vegyek a Celebrate projektben. Az itt szerzett tapasztalatok sokáig meghatározóak lesznek számomra. Prágában ízelítőt kaphattam a WEB oktatásban betöltött jövőbeli szerepéről, az embereket formáló erejéről.

A WEB szülőatyja, Tim Berners Lee szerint:

„Nagyon fontos felismernünk, hogy a WEB azzá lesz, amivé tesszük... Te csinálod a WEB et, ami egy értékes dolog. Ha más emberek is elolvassák [amit írsz], akkor gondolataid terjedni fognak, de ez nem előfeltétel. A WEB semmit nem kényszerít Rád. Ha aggódsz amiatt, hogy gyermekeid gyenge minőségű információkhoz jutnak, tanítsd őket. Tanítsd őket arra, mit olvassanak, és tanítsd őket arra, hogyan ítéljék meg az információk értékét.” (Holloway [1997])

 

Honlap | Bemutatkozom | Munkáim | Eredményeim | Diákjaim díjai | Publikáció | Fizikustábor | Fizika Éve 2005 | Hobbim | Kedvencek | Fényképgyűjtemény