![]() ![]() |
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Inter(net)aktív fizika a világhálón
-
|
![]() | Amerikai kezdeményezés a K12, amely az Egyesült Államok és Kanada területén már 1997-re megteremtette az Internetes oktatás feltételeit. Napjainkra rengeteg rendszerezett, jó minőségű tananyag gyűlt össze, használatuk ingyenes. | ||||||||
![]() | 1994.
májusában Martin Bangemann vezetésével egy szakértői csoport jelentést
tett közzé "Európa
és a globális információs társadalom" címmel. Ebben olvasható: | ||||||||
![]() | Európai Bizottság 1995-ben adta ki a "Fehér Könyv az oktatásról és a képzésről" kiadványt, amelyben megjelöli a helyesnek vélt cselekvési irányokat. | ||||||||
![]() | a European Schoolnet (EUN) megalakulása, 1998-ban. Ennek a szervezetnek 2001-től Magyarország is tagja. | ||||||||
![]() | EUN programok:
|
![]() | A EUN harminc hónapos projektje |
![]() | Magyarországot az Educatio KHT képviselte |
![]() | A program az e-learning (digitális, internetes tanulás) fejlesztését célozta meg |
![]() | Kétlépcsős: Tananyagkészítés Az elkészült anyagok tesztelése, fordítása |
15 éve írok programokat a fizika és a matematika tanításához. Eleinte egyedül készítettem ezeket. Az IKT stílusú segédeszközök készítése viszont már projekt munkát igényel, még akkor is, ha valaki a fizikában és az informatikában is jártas, például az LO-k angolra fordítását egy kollégám, Vincze István végezte nagy szakértelemmel.
A fizika tanításához négy LO-t készítettem a Celebrate projekt keretében. Mindegyik témája a hullámok és a hangtan:
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() |
Az EUN eLearning Awards versenyén a „Húrok hangja” lett döntős, most ezt fogom bemutatni. A kitűzött célunk -az LO készítésekor- a húrokon kialakuló állóhullámok jellemzőinek bemutatása volt. A megszerzett ismeretek alkalmazását szintén célul tűztük ki, a jelenség felismerése és a problémamegoldás szintjén egyaránt.
Technikai eszközként a Digitalbrain szerkesztőjét, valamint a Macromédia flash szerkesztőjét használtam fel az alkotó munka során. Az LO-ban látható média elemek is saját munkánk eredménye.
Ezután az anyag felépítésének bemutatásáról volt szó. Javasolnám inkább a "Húrok hangja" megtekintését.
Magyarországon a húrok hangja a középiskolákban kötelező tananyag. Ezt az LO-t mind frontális, tanórán történő oktatáshoz, mind az otthoni önálló ismeretszerzéshez készítettük. Nagy várakozással készültem az első órámra, ahol alkalmaztam az általam írt LO-t. Örömmel töltött el, hogy lekötötte diákjaimat ez az IKT jellegű anyag, és az óra elérte a céljait. Külön öröm volt, amikor elmesélték, hogy otthon is többen újra használták, és még a család egy része is érdeklődéssel nézte végig a lapokat.
A magyar tanárok által készített munkák anyanyelvünkön és angolul is elérhetőek a biológia, matematika, fizika, kémia témakörökben a Digitalbrain honlapján.
Feltétlenül meg kell említenem a Sulinet által működtetett, "Sulinet Digitális Tudásbázis" béta verzióját, amely már most is használható. Szinte minden tantárgyhoz tartalmaz már IKT alapú tananyagot, és a készítők széleskörű információgyűjteményt is elhelyeztek az aktuális témához.
Örömmel tölt el, amikor látom, hogy a magyar tanárok egyre türelmetlenebbül várják ezeket a kész tananyagokat, remélem többen hamarosan fel is fedezik ezeket az előbb említett helyeket, és egyre többen alkalmazzák is az itt található anyagokat.
Az alkalmazás technikai feltételei adottak, hiszen a város középiskoláinak többségében már használatba vették a "multimédiás zsúrkocsit és a bőröndöt", és néhány helyen működik a szintén központilag biztosított "műholdas adatszórás" is.
Az érdeklődőbbeknek javasolnám az alábbi hasznos linkeket, ahol bár már nem magyar nyelven, de szinte kimeríthetetlen mennyiségben találhatnak további érdekes anyagokat. Ezek nagy része könnyen használható a mi iskoláinkban is, hiszen az anyagokkal kapcsolatosan alapvető elvárás a kevés szöveg.
![]() | |
![]() | Projektek, LO-k (EUN gyűjtemény) |
![]() | |
![]() |
Az EUN versenykiírása a IKT alkalmazásáról szólt az iskolákban. Az 1021 projektből kilenc lett döntős. A Prágában tartott díjkiosztón mindenki röviden bemutatta a saját, illetve a témától függően az iskolája munkáját. Felejthetetlen élmény volt részemre, hogy mások hogyan alkalmazzák ezt az oly sokat emlegetett Információs és Kommunikációs Technológiát.
Így a végén röviden megemlítek néhányat közülük, hogy érzékeltethessem azt a sokrétűséget amire az IKT képessé tesz bennünket:
![]() |
Egy WEB-es felszínű, digitális iskolai rendszer, amelyet a
diákok, szülők, és az iskola egyaránt használ a saját elérési felszínén
keresztül. A magyar oktatásügy hasonlót szeretne az iskolákban 2005.
szeptemberétől. |
![]() |
Az iskolában az "évfolyamok" (3éves kortól kezdve!), valamint
egy sarkkutató hajó közötti együttműködésről szól a spanyol projekt.
|
![]() |
A belgiumi iskolában - a bevándorlók gyermekeinél - az
Internet adta lehet lehetőségeket alkalmazták a közös tevékenységen
keresztül (digitális, média alapú újságkészítés) a beilleszkedési gondok
csökkentésére; sikerrel. |
![]() |
A legmaradandóbb élményt az olaszok által bemutatott projekt
jelentette. A kenyai gyerekekkel tartották az Interneten a kapcsolatot.
Barátságok születtek, megismerték egymás kultúráját. |
A kíváncsiság hajtott, hogy részt vegyek a Celebrate projektben. Az itt szerzett tapasztalatok sokáig meghatározóak lesznek számomra. Prágában ízelítőt kaphattam a WEB oktatásban betöltött jövőbeli szerepéről, az embereket formáló erejéről.
A WEB szülőatyja, Tim Berners Lee szerint:
„Nagyon fontos felismernünk, hogy a WEB azzá lesz, amivé tesszük... Te csinálod a WEB et, ami egy értékes dolog. Ha más emberek is elolvassák [amit írsz], akkor gondolataid terjedni fognak, de ez nem előfeltétel. A WEB semmit nem kényszerít Rád. Ha aggódsz amiatt, hogy gyermekeid gyenge minőségű információkhoz jutnak, tanítsd őket. Tanítsd őket arra, mit olvassanak, és tanítsd őket arra, hogyan ítéljék meg az információk értékét.” (Holloway [1997])